IP üzerinden ses iletimi nedir?

IP üzerinden ses iletimi ya da VoIP, İnternet Protokolü Üzerinden Ses İletimi’nin kısaltılmış halidir ve ses trafiğinin internet bağlantısı üzerinden iletilmesi anlamına gelir. Genel Anahtarlamalı Telefon Ağı ya da kısaca PSTN olarak bilinen geleneksel telefon sistemi; fiziki telefon hatları, kablo sistemleri ve ağları aracılığıyla çalışır ve kullanıcıların sabit ve hücresel telefon aramaları yapmasına imkan tanır. Buna rağmen IP telefon sistemi çok daha değişkendir ve ses, veri ve videonun akıllı telefonlar, laptoplar, tabletler ve IP telefonlar dahil olmak üzere çeşitli cihazlara çok daha düşük bir maliyete iletilmesini sağlar.

İlk VoIP hizmet sağlayıcıları, eski telefon şebekesi mimarisini yansıtan çözümler sunar. İkinci ve üçüncü nesil sağlayıcılar, ücretsiz aramalar sunan özel kullanıcı tabanları için kapalı şebekeler kurmuş ya da eski telefon şebekesi mimarisinden tamamen ayrılmıştır. VoIP çözümleri, bir kullanıcı arama yapmak istediğinde internette herhangi iki alan üzerindeki kullanıcılar arasında dinamik bir etkileşim sağlar. VoIP aracılığıyla aramalar yapmak için bir kullanıcı, yazılım tabanlı bir SIP telefon programına VEYA donanım tabanlı bir VoIP telefona ihtiyaç duyacaktır. Telefon aramaları her yere ve herkese yapılabilir: Hem VoIP numaralarına hem de PSTN telefon numaralarına.

Tam özellikli iş iletişimi çözümleri ile kişisel kullanım amaçlı internet telefon sistemi sunmak üzere IP üzerinden ses iletiminden faydalanan çeşitli uygulamalar ve VoIP telefon sistemleri bulunmaktadır. Bu türden ürünlere örnek olarak ses, video, sohbet ve dahasını entegre eden bir şirket iletişim sistemi sunan 3CX verilebilir. Apple gibi çoğu modern cihaz üreticisi, akıllı telefonlarına arama ve video fonksiyonelliği sunan Apple FaceTime gibi yerel IP uygulamalarını entegre etmiştir.

Nasıl çalışır?

IP üzerinden ses iletimi; ses veya video gibi verileri dijital bir sinyale çevirir ve bunu internet üzerinden dijital veri paketleri olarak aktarır. VoIP teknolojisini kullanmak için aramaları kolaylaştıracak bir VoIP hizmeti, internet erişimi, bir SIP trunk‘a veya VoIP sağlayıcısına gereksinim duyarsınız. Bazı geniş bant ya da telefon sistemi sağlayıcıları standart olarak ya da geleneksel PSTN hizmetleriyle birlikte IP telefon sistemi sunmaktadır. Ancak çoğu telekomünikasyon sağlayıcısı yavaş yavaş tamamen IP’ye geçmektedir. Düzenli telefon hizmeti sağlayıcınızın VoIP çözümleri sunması durumunda, ayrı bir SIP trunk ya da VoIP sağlayıcısı çalıştırmak zorunda kalmazsınız.

Sesi iletmek için paket anahtarlamalı teknolojiyi kullanan VoIP, aramaları kolaylaştırmak için bir protokol serisine başvurur. Bunlar internet üzerinden medya dağıtımı için standart bir paket formatı tanımlayan RTP‘den (Gerçek Zamanlı Aktarım) oluşur. Ayrıca SIP (Oturum Başlatma Protokolü) 2 veya daha çok katılımcı arasında bir oturum oluşturmak, bu oturumu sürdürmek ve sonlandırmak için kullanılan bir işaretleşme protokolüdür. Ses ve video verileri, internet üzerinden gönderilen paketlere ayrılır ve sonra gerçek zamanda orijinal ses veya video mesajı olarak gönderilmek üzere yeniden oluşturulurlar.

IP Üzerinden Ses İletiminin faydaları nelerdir?

Geleneksel bakır telli telefon sistemleri yerine VoIP sistemlerini kullanmayı tercih eden işletmeler; aylık telefon maliyetlerinin azalması, diğerlerinin yanı sıra artan mobilite ve üretkenlik gibi yararlar deneyimler.

VoIP görevleri kolaylaştırabilmekte ve geleneksel PSTN kullanırken uygulaması karmaşık veya maliyetli olabilen özellikler ve fonksiyonellik sunmaktadır.

VoIP faydaları
  • Aynı geniş bantlı telefon hattından birden fazla telefon araması iletilebilir. Bu şekilde IP üzerinden ses iletimi, ek fiziksel hatlar gerektirmeden işletmelere telefon hatlarının eklenmesini kolaylaştırabilir. Böylece VoIP sistemleriniz çok daha ölçeklenebilir hale gelir.

  • Arama yönlendirme, arayan kimliği ya da otomatik yeniden arama gibi telekomünikasyon şirketleri tarafından genellikle ekstra olarak ücretlendirilen özellikler, IP üzerinden ses iletimi teknolojisiyle genelde standart olarak sunulmaktadır. Dahası bu özelliklerin yapılandırılmaları ve yönetilmeleri çok daha kolaydır.

  • Tümleşik İletişim, IP üzerinden ses iletimi teknolojisiyle güvenlidir çünkü 3CX gibi yazılım ve uygulamaların kullanımına imkan tanır. Bu türden çözümler sesli aramalar, video, anlık mesajlaşma ve hatta canlı web sitesi iletişimleri gibi birçok iletişim özelliği sunar.

  • Modern bir iletişim çözümüyle beraber kullanıldığında, kullanıcılar ofis telefonlarını gittikleri her yere götürebilirler; tek ihtiyaçları olan şey internete erişimdir. Cep telefonları, laptopları ya da tabletlerinden şirket telefonu sistemine erişebilir ve sistemden faydalanabilirler.

  • Bir IP üzerinden ses iletimi çözümü, geleneksel bir telefon sistemine göre önemli ölçüde maliyet tasarrufu sağlar. Kullanıcılar, ücretsiz aramalardan ve uluslararası aramalar ile uzun mesafelerde düşük ücretlerden faydalanırlar.

  • Kuruluşlar, temsilci üretkenliğini ve verimliliğini artırmak için özellikler sunan uygulamalarla müşteri hizmetlerini geliştirebilirler. Ayrıca müşteriler çeşitli kanallar vasıtasıyla işle bağlantı kurabilme yeteneğine sahip olur ve çağrı merkezlerine ücretsiz aramalardan faydalanırlar.

  • Şirketiniz VoIP yazılımlı bir iletişim çözümüne sahip olduğunda, uzak çalışanlarla çalışması çok daha kolay bir hale gelir. Dahili hatlar hiçbir karışıklığa sebep olmadan kolayca eklenebilir ve çalışanlar nerede bulunurlarsa bulunsunlar şirket telefon sistemine eklenebilirler.

  • Faks makineleri çoğu işletmenin ortadan kaldırmakta olduğu, modası geçmiş cihazlardır. Ancak eski zamanlardan hoşlananlar için pek çok modern iletişim çözümü, VoIP sayesinde kolaylaşan e-postaya faks özelliği sunmaktadır.

  • Tam sistemlerin uygulanması kolay ve ucuzdur. Çok büyük miktarlarda altyapı gerektirmeyen VoIP iletişim sistemleri hızla ve fazla maliyet getirmeden çalıştırılabilir. Dahası mobil uygulamalar ve web istemcilerle, masa telefonlarına ya da pahalı cihazlara ihtiyaç kalmamaktadır ki bu küçük işletmeler kadar daha büyük kuruluşlara da cazip gelmektedir.

  • Geniş bantlı bir internet bağlantısıyla iyi bir VoIP hizmeti, çok küçük bir kesinti süresine sahip mükemmel arama kalitesi sunar.

VoIP’in dezavantajları nelerdir?

  • İnternet sorunları ya da güç kesintileri yaşarsanız, VoIP telefon sisteminiz çalışmayabilir. Ayrıca zayıf internet bağlantısı aramalarınızın kalitesini etkileyebilir. Bu nedenle pek çok işletme VoIP iletişimleri için özel bir internet bağlantısı tercih etmektedir.

  • Bir internet hizmeti olduğu için siber saldırılara açıktır. DOS saldırıları ve gizli dinleme dahil olmak üzere çeşitli güvenlik risklerine sahiptir. Buna rağmen çoğu güvenilir hizmet sağlayıcısı ve yazılım sistemi bu türden zayıflıklardan korunmak üzere araçlar ve tedbirler uygulamaktadır.

Popüler VoIP Tanımları

  • VoIP – İnternet Üzerinden Ses İletimi Protokolü (IP Telefon Sistemi, İnternet Telefon Sistemi ve Dijital Telefon olarak da adlandırılır) – sesli konuşmaların internet ya da başka bir IP tabanlı ağ üzerinden yönlendirilmesidir.

  • SIPOturum Başlatma Protokolü –IETF MMUSIC Working Group tarafından geliştirilmiş ve video, ses, anlık mesajlaşma, online oyunlar ve sanal gerçeklik gibi multimedya elemanlarını içeren interaktif bir kullanıcı oturumunu başlatmak, değiştirmek ve sona erdirmek için standart olarak öne sürülmüş bir protokoldür.

  • PSTN – Genel Anahtarlamalı Telefon Ağı – internetin dünyanın genel IP tabanlı paket anahtarlamalı ağlarının yığılması olduğu gibi, dünyanın genel devre anahtarlamalı telefon ağlarının yığılmasıdır.

  • ISDN – Tümleşik Hizmetler Sayısal Ağı – analog sistemlerinde olduğundan daha iyi bir kalite ve daha yüksek hızlarla sonuçlanan, sesin ve verilerin sıradan telefon bakır tellerinden sayısal (analogun zıttı) iletimini sağlamak için tasarlanmış bir çeşit devre anahtarlamalı telefon ağı sistemidir.

  • PBXÖzel Telefon Santrali (Özel İş Santrali olarak da adlandırılır) – bilinen bir taşıyıcının ya da telefon şirketinin sahibi olduğuna kıyasla, özel bir şirket tarafından sahip olunan bir telefon santralidir.

  • IVR – Telefon sisteminde İnteraktif Sesli Yanıt – bir kişinin (tipik olarak arama yapanın) sesli menüden bir seçim yapmasına aksi taktirde bir bilgisayar sistemiyle bağlanmasına olanak sağlayan bilgisayarlı bir sistemdir.

  • DIDDoğrudan Dahili Arama (Avrupa’da DDI olarak da adlandırılır) telefon şirketinin çeşitli numaraların tamamını müşterilerinin santraline tahsis ettiği, müşterilerinin santral sistemiyle kullanım için telefon şirketleri tarafından sunulan bir özelliktir.

  • RFC – Açıklama İsteği (çoğulu Açıklama İstekleri – RFC’ler) – internet ve Unix topluluklarında hem ticari hem de ücretsiz yazılımlar tarafından çok yaygın biçimde takip edilen sayılı internet bilgi dokümanları ve standartları serisinden biridir.

Daha fazla bilgi