Eko giderme nedir?

Eko gidermeden bahsetmeden önce, “eko”yu telefon sistemi bağlamında kısaca tanımlamamız gerekir.

Eko nedir?

Bir telefon sisteminde eko; bir kişinin sesinin ahize mikrofonundan çıkan akışının, ahizenin hoparlörüne gelen dönüş akışında aynı kişiye yansıtıldığı bir durumdur.

Eko tipik olarak 2 şekilden birinde oluşur:

  • Bir telefonun hoparlöründen gelen ses, aynı telefonun mikrofonu tarafından yakalanır (bazen buna akustik eko denir).

  • Gönderici bir kablodan giden elektrik sinyalleri komşu alıcı kablo tarafından yakalanır (bazen buna hat ekosu denir); bu durum birkaç farklı şekilde meydana gelebilir ancak tipik olarak gönderici, alıcı ve müdahil cihazların elektrik özelliğiyle ilgilidir.

Niçin / ne zaman sorun olur?

Eko giderme uygulaması

Farkına varmasak bile bir telefon konuşmasında ekonun mevcut olduğu pek çok durum vardır. Bu nedenle burada GERÇEKTEN sormamız gereken “Eko ne zaman bir sorundur?” sorusudur.

Bir telefon konuşmasında diğer kişinin sesini kavrayışımıza müdahele ediyorsa ya da bir kişi hatta kendi sesini duyduğu için konuşmasını gerçekleştiremiyorsa eko bir sorundur. Bu konuyu iyice düşündüğümüzde, sorunun “gecikme”den kaynaklandığını kolayca anlayabiliriz. Daha doğru bir ifadeyle bu gecikme, giden akışta söylenen kelime ile dönüş akışındaki yansıması arasındadır.

Gecikme 25 milisaniyeden azsa, insan kulağının fark etmesi neredeyse imkansızdır yani bu halde kullanıcıya bir eko duyup duymadığını sorarsanız, muhtemelen bir “hayır” cevabı alırsınız. Gecikme birazcık daha fazlaysa, 55 milisaniye saniye civarı diyelim; kullanıcı deneyimi bir düet performansında olduğu gibi 2 kişinin aynı anda aynı şeyi söylemesine çok benzerken, diğer kullanıcılar bunu tamamen boş bir odada konuşma şeklinde tanımlar. Bu seviyedeki eko veya gecikme fark edilebilir olsa da çok iyi tolere edilir ve normalde kullanıcı şikayetlerine neden olmaz.

Gecikme 55 milisaniyenin üstüne çıktığında, kullanıcılar için giderek daha kızdırıcı ve konuşmayı bozucu bir hal alır ve konuşmanın sürdürülmesini oldukça zorlaştırır. Normal bir kullanıcı için kendi sesinin ekosu, düşünme sürecini bölerek aramasını etkin biçimde kesintiye uğratır.

Nasıl çalışır?

Ekonun ele alınmasında iki yöntem vardır: eko giderme ve eko bastırma.

Eko giderme basit bir kavramdır; ses işleyen bir motor gelen ses akışını analiz eder ve eşzamanlı olarak iletim öncesinde dönüş ses akışını izler. Eğer ki motor dönüş akışında gelen ses akışının bir kopyasını tespit ederse, iletime göndermeden önce kopyayı kaldırmak için dönüş akışında bir “matematiksel çıkarma” gerçekleştirir.

Eko bastırma daha da basit bir kavramdır çünkü karşıt hatlarla ilgilidir. Motor gelen bir ses akışı tespit ettiğinde, diğer akışı keser. Bu işlem eko meydana gelme şansını ortadan kaldırır çünkü ses akışını alan arayan kişiden iletilen hiçbir şey yoktur. Bu süreç aramalarda fark edilebilmektedir çünkü sesin kapatılmasını ve açılmasını işitebilirsiniz.

3CX dahili eko giderme

3CX Uygulamalar, eko bastırma algoritması değil dahili bir eko giderme algoritması sunar. Bu algoritma, ekonun aramalarda sebep olduğu sorunları ortadan kaldırır ve 3CX Uygulaması kullanıcılarının her zaman arama kalitelerinden memnun kalmalarını sağlar. Akustik eko giderme (AEC) algoritması, giden alıcıdan gelen aşırı gürültüyü yok etmek üzere çalışır ve ses kalitesini dengelemek için aramayı değiştirir.

Daha fazla bilgi